Op weg naar het Zuidereiland

22 februari 2015 - Christchurch (hotel), Nieuw-Zeeland

Kia ora allemaal

Voor ik begin aan mijn reisverslag, wil ik graag enige onduidelijkheid dat bij enkele (trouwe) lezers leeft uit de wereld helpen. De foto’s en het videofilmpje die horen bij het laatste (lege) verslag staan wel in het reisblog, maar onder betrokken tabbladen. Dus als je/jullie deze nog niet bekeken hebben, be free to do so. Tevens hebben alle foto’s een titel, maar deze verschijnen pas als ze geopend worden. Probeer hier nog iets aan te veranderen.

20/2 Vertrek uit het IBIS hotel Rotorua om 08.00 uur. Een lange busreis van 460 km naar Wellington voor de boeg. Via de Huka Falls, Lake Taupo, (het grootste kratermeer ter wereld(160 KM2), door het Tongagiri NP, langs enkele actieve vulkanen, de westkust naar Wellington. In Middle Earth termen van Tolkien; door Mordor, langs Mt. Doom, naar de bossen ten zuiden van de Shire (Gouw). Lange maar mooie rit. In Wellington aangekomen naar het Travellodge hotel, midden in het centrum. Receptie op de 7e verdieping, ikzelf op verdieping 14. Wellington is gebouwd op een nogal geaccidenteerd terrein en is een zeer mooie en relaxte stad. Na inchecken met de cablecar naar Mt. Victoria gegaan om van het mooie uitzicht over deze stad te genieten. Na goed te hebben gegeten de stad in, waar ik met enkele medereizigers nog wat gedronken heb in een aardige tent aan de haven. Wellington kent een uiterst gezellig en bruisend uitgangsleven.

21/2 Ben vrij laat (07.00 uur) wakker geworden. Zal zeker veroorzaakt zijn door het donkere weer. Het heeft vannacht geregend. Na een licht ontbijt genuttigd te hebben om 08.45 uur vertrokken voor een stadsrondrit door Wellington. Gelukkig geen regen meer, maar nog wel winderig en fris. Na bezoek aan het parlementsgebouw door naar Mt. Crawford (163 m.) Aardig uitzicht op Wellington CBD. Om 10.30 uur afgezet bij Te Papa, het wereldberoemde museum in Wellington. Dit museum is voor iedereen gratis toegankelijk en is zeker de moeite van een bezoek waard. Speciaal op een dag als vandaag dat het toch nog behoorlijk regent. Na enkele uren museumbezoek naar buiten gedreven om te lunchen. Het weer al aardig opgeknapt. Verder met de Interisland Ferry de Cook Street over, een boottocht van 3 uur. Een prachtige tocht, mede omdat het weer steeds beter werd. Met name het binnenvaren in de Queen Charlotte Sound (fjord) was een bijzondere belevenis. Aangekomen in Picton naar ons hotel (Picton Beachcomber Inn), een centraal gelegen en schattig particulier hotel gegaan, met uitzicht op de haven. Het lijkt erop dat niet alleen de tour, maar ook de hotels steeds beter worden. Heb tot nu toe niets te klagen. (Dit i.t.t. enkele landgenoten die met Djoser op reis waren en het helemaal niet zo naar hun zin hadden). Geluk kan echter niet eeuwig duren. Heb vanavond te horen gekregen, dat ik morgen in Christchurch een "roommate" krijg, waarmee ik de rest van de tour de kamer moet delen. Maar afwachten hoe dat zal gaan.

22/2 Op weg naar Christchurch. Het regent. Jammer, was al zo verslaafd geraakt aan het mooie weer. Door Malborough gereden, het wijngebied voor met name Sauvignon Blanc wijnen in NZ. Helaas niet gestopt. Aan de kust wat wazige beelden van dolfijnen gezien, maar dat werd weer goed gemaakt door een kolonie van honderden zeeleeuwen (seals) voor de (oost)kust bij Kaikoura. Ondanks de regen nog wat fraaie beelden kunnen schieten. Na de kust verlaten te hebben, door farmland naar Christchurch. Een wat minder interessante omgeving, hetgeen de gelegenheid bood om een passende NZ. Film te bekijken, n.l. de Whalerider. Na afloop reden we Christchurch binnen, wel wetende dat hier in 2011 een behoorlijke aardbeving had plaats gevonden, maar niet beseffende dat de gevolgen hiervan, nu nog, zo alom te zien zou zijn. Het lijkt wel een stad die recent gebombardeerd is en waar men pas recentelijk met de herstelwerkzaamheden is begonnen. Gezellig is anders, maar wel indrukwekkend. Ga dit zo dadelijk nog verder onderzoeken. Tot zover mijn verslag voor nu.

Iedereen de hartelijke groeten uit een wat koud en verwoest Christchurch.

Casper

1. Theo en Els Ernst:
    22 februari 2015
    Wat zijn we blij met een deskundige "Chief"; heb nu begrepen, wat deze BLOG "in onderdelen" inhoudt en heb dus nu genoten van de vele foto's en de video.
    Weer een dansleraar erbij in de kennissenkring.

gr. Theo en Els