Het Zuidereiland

28 februari 2015 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

23/2 Zijn redelijk laat uit Christchurch vertrokken. De groep is aangevuld met 20 nieuwelingen, waaronder mijn roommate Joe. I.p.v. een miss Nieuw Zeeland 2015, een 86-jarige oud farmer uit Australië, Aardige man en petje af dat iemand op die leeftijd een dergelijke onderneming nog aan kan. Met bewolkt weer op weg naar de Southern Alps. Maar of de duvel er meespeelt; bij aankomst op de echt mooie plaatsen, zoals lake Tekapo, het grootste gletsjermeer van NZ, brak de zon weer stralend door. Lucky bastard! Bij Lake Tekapo, voor het eerst op een Segway gereden. Niets meer dan skiën op een tweewieler, maar wel erg leuk. Door naar ons motel in Omamara, met wederom een prima kamer en een lekker buffet.

24/2 Raar, voor mij is Willy nu 55 geworden, maar is zijzelf in Nederland nog 54. Hoop dat de bestelde bloemen op tijd aankomen. Hoe leuk NZ ook is, had vandaag toch ook graag met haar doorgebracht.  But, it's a too long way to go. Verder richting Dunedin. Door wat laag hangende wolken en soms mist, doet dit landschap steeds meer denken aan de film "In de ban van de ring". Het opmerkelijke hier in NZ is dat je binnen de kortste tijd in een compleet ander landschap kunt zijn en dat je 4 jaargetijden op een dag kunt meemaken. Oamaru bezocht, aardig plaatsje en in Moeraki de "bolders" op het strand beklommen. Dit zijn grote stenen ballen, met een soort coating erover, waarvan men niet weet waar en hoe deze nu daar gekomen zijn. In ieder geval een toeristische attractie. Tegen lunchtijd aankomst in Dunedin, een vooral Schots uitziende stad. Die middag wat buiten de groep om deze stad wezen verkennen. Door de vele (hoge) heuvels behoorlijk wat spierpijn opgelopen. Tegen vijven terug in ons (Scenic) hotel. De hotels op deze reis schijnen steeds beter te worden. Een balzaal van een kamer en het beste buffet tot nu toe. (Ook over de vorige hotels geen klagen). Heb nog een paar Brabanders ontmoet uit een andere groep, waarmee ik 's avonds in de hotelbar ontzettend veel afgelachen heb. (de rest van beide groepen was al lang naar bed)

25/2 De dag is wat bewolkt en regenachtig begonnen. Over de "Presidential Highway" van Clinton via Gore, naar Te Anau, gelegen aan een prachtig gletsjermeer (Lake Te Anau). Wat heb k een geluk qua weer op deze reis. Het regent op die momenten die het kunnen hebben en als we ergens komen waar de omgeving zon vereist dan is deze weer aanwezig. Zo ook weer in Te Anau; prachtig weer. Wandeling rond een deel van het meer gemaakt. Alleen last van zandvliegen, de plaag van dit mooie eiland. Gelukkig niet gestoken. 's Avonds een prima buffet gehad.

26/2 Het hoogtepunt van deze rondreis, het bezoek aan de Milford sound, misschien wel het mooiste fjord van NZ. Na een mooie rit van ca. 2 uur door een schitterend berglandschap, aangekomen bij de sound, waarna we met de boot het fjord zijn uitgevaren; de Tasman zee op. Spectaculair!. Na terugkomst in de haven, de kans van mijn leven gegrepen. Het schijnt dat mooi weer in deze omgeving een zeldzaamheid is en deze dag was een van die uitzonderingen dat de zon scheen. Heb met 3 andere reizigers uit de groep een helikoptervlucht over de sound en de er naast gelegen bergtoppen gemaakt. Zijn zelfs op een gletsjer geland om foto's te kunnen nemen. Een van de beste beslissingen die ik ooit gemaakt heb. Zoiets overweldigends zal ik niet vaak meer meemaken. Vlak langs steile bergwanden  gevlogen, duikvlucht over een gletsjermeer en de meest fantastische omgeving die men zich kan voorstellen. Na een half uur geland aan de andere kant van de pas, waar de bus met andere reizigers  ons op stond te wachten. Wat een adrenalinekick! Verder naar Queenstown, de sportstad van NZ. Na aankomst in ons (Mercure) hotel even wat gezwommen en daarna het centrum ingegaan. Dit keer geen dinerbuffet, maar op eigen gelegenheid een Thai gepakt. Daarna de stad in om wat kroegen te bezoeken. Hartstikke gezellig. Overal livemuziek, veel (jonge) mensen. Een plek waar ik (veel) langer zou kunnen verblijven.

26/2 Vrije dag in Queenstown. Met een paar medereizigers naar Queenstown-centrum gelopen. De kabelbaan naar boven genomen, waar allerlei sportieve activiteiten gedaan kunnen worden. Van bungiejumping  tot paragliding. Zelf besloten de luge"  te doen. Een soort sleetje op wielen, op een racebaan de berg af. Lachen. Nog wat van het uitzicht genoten en gekeken naar  wat groepsgenoten die een duovlucht hadden genomen met een paraglider. 's Avonds met een oude stoomboot uit 1912, naar een luxe farm gegaan waar we een uitgebreid BBQ buffet kregen aangeboden en weer een schaapsscheerders show. Het eerste was goed te pruimen, de laatste wat minder. Heb genoeg (naakte) schapen gezien.

27/2 Het had een keer zo moeten komen; regen, de hele dag. Richting westkust, de Franz Josef gletsjer tegemoet. Wat maakt mooi weer toch veel uit. Na wat natte tussenstops en toch enkele spectaculaire watervallen (Deze schijnen beter te vallen als het geregend heeft) tegen vieren in Frans Josef, het stadje, aangekomen. Weer een prima Scenic hotel, met goed eten en gelukkig vrij internet gebruik. Kan nu eindelijk verder met mijn reisblog. Heb met behulp van 2 Chinese jonge medereizigers met opslagtekort op mijn Surface computer weten op te lossen en hopelijk ook mijn videoprobleem met mijn GoPro. Dacht met een hogere resolutie een veel scherper HD beeld te kunnen maken, maar de Surface en ook andere Apple laptops kunnen deze resolutie niet aan. Afwachten. Morgen de Franz Josef gletsjer op.

28/2 Regen. 's Ochtends vroeg naar de Franz Josef Glacier. Eerst met de bus en toen een aardige wandeling richting gletsjer. Hadden helaas te weinig tijd om echt op de gletsjer te kunnen lopen,  maar heb de voet toch bereikt. Gelukkig was het weer droog, weer op het juiste moment. Daarna richting Greymouth aan de westkust. Veel regen, maar ook hier weer aangekomen, droog. Verder naar Arthurs Pass, waar we de de trein door de South Alps naar Christchurch hebben genomen. Mooie panorama's.

1. Rob Bisseling:
    28 februari 2015
    Casper, leuk om te lezen dat het erop lijkt dat je werkelijk alles doet om dat wat je kunt ook werkelijk in te vullen. Kans van je leven en leuk dat je er zo van geniet.
  2. Theo en Els Ernst:
    28 februari 2015
    Je..zus man,

wat een waterval aan informatie; maar wij weten waar je het ook over hebt. Zouden zo weer terug willen naar die relaxte wereld van aardige en behulpzame mensen. Want er valt nog heel veel te ontdekken....
    Gr. Theo Ernst
  3. Jack en arina:
    1 maart 2015
    Hoi Casper,
    Wat een geweldige reis maak jij. Woow! Na een weekje wintersport in de Oostenrijkse alpen volgen we jouw verhaal en belevenissen weer op de voet. Leuk om de foto's en de video te zien.
    Even een beetje info van onze go pro verkoper: Filmen op 4K kost veel schijfruimte. Op normale beeldschermen is de kwaliteit van 4K nauwelijks zichtbaar. Dit is wel zichtbaar op ultra HD of 4K schermen. Overweeg of je wel op 4K wilt filmen. Voor foto's maken wel de hoogste kwaliteit kiezen.
    Groetjes Jack, Arina en Bart.
  4. Mirjam van Maanen:
    1 maart 2015
    Hallo broer, zo te horen en te zien heb je het daar geweldig. Wat een belevenis zal die helikoptervlucht geweest zijn, had je achteraf de broek niet vol ha ha. Volgens mij zijn alle ingrediënten aanwezig voor deze mooie reis, goed weer, prima hotels lekker eten en goede wijn, trouwens een leuk concept met die wijnen.
    Geniet nog maar lekker. Xxx