Week 1 Nieuw Zeeland

15 februari 2015 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Haere Mai allemaal, oftewel welkom in het Maori  op mijn reisblog. Voordat ik verder ga met mijn reisverslag, wil ik op deze wijze iedereen bedanken voor zijn of haar reactie op mijn vorig bericht. Ben nu ruim een week in Nieuw Zeeland en het land blijft mij verbazen, zowel qua natuur als mensen. Daarover later meer. Oké, na onze overnachting in Orewa, zijn we verder noordwaarts getrokken. Wisselend weer. Overnacht op een mooie natuurcamping in de buurt van Wangarei. (Leek wel Vlieland, maar dan zonder wind). De volgende dag, na een hoosbui, de waterval van Wangarei bezocht en zo ja, met een zonnetje. Leuke wandeling gemaakt door een op een tropisch oerwoud gelijkend gebied. Pahia, aan de Bay of Inlands was onze volgende stop. Op een leuke kleine camping zijn we 2 nachten gebleven. In Pahia bevinden zich de Waitangi Treaty Grounds, waar in 1840 het verdrag van Waitangi getekend werd tussen de Maori's en de Engelsen en het begin van NZ betekende, zoals we dat nu kennen. Deze grounds zijn een soort openluchtmuseum, waar op een kritische wijze de geschiedenis en het samenleven tussen Maori''s en Pakeha's (blanken) wordt getoond en toegelicht. Hebben daar een mooie (dans)voorstelling van een Maori groep gezien. Verder naar Cape Reinga, het noordelijkste punt van NZ. Een route, met m.n. in het noorden, spectaculaire vergezichten. Nog gaan sandboarden (op een plastic zak) op de zandduinen van Te Paki, met zandduinen van honderden meters hoog. De omgeving van Cape Reinga was spectaculair. Ook de overnachting op een natuurcamping in de buurt, compleet met eigen baai, mocht er zijn. Alleen de vele muggen waren lastig, vooral voor mijn broer. De volgende dag over 100 km, dezelfde weg weer terug. Na de kruising, onze tocht westwaarts vervolgd richting Opononi. Daar de volgende ochtend een school orka's gespot', waarvan er twee zelfs op 20 meter van het strand zwommen waar ik stond. Heel bijzonder, ook voor de locals hier. Verder naar het Wapoua Kauri Forest, waar de grootste en dikste Kauribomen van NZ staan, Deze bomen schijnen door overkapping in het verleden en ziektes in het heden, met uitsterven bedreigd te worden. De tocht hierna, richting Auckland was wat minder (we schijnen verwend te raken). In Auckland afscheid genomen van mijn broer en heb in mijn eentje de stad verkend. Wat een meltingpot van rassen. Naast blanken en Maori's, heel veel Chinezen en Indiërs. Dit is ook te merken aan de ontelbare restaurants en foodhalls. In deze laatsten, kun je van verschillende restaurantjes je eigen internationale menu samenstellen. Heb hier heerlijk gegeten. Tegen de avond de Skytower, het hoogste gebouw van Auckland bezocht. Op 220 meter boven de stad een fantastisch uitzicht beleefd, incl. zonsondergang en onder genot van een Nieuw Zeelandse Sauvignon Blanc (uit Malbourough voor de kenners) het nachtleven onder mij voorbij zien trekken. Vandaag verder met het ontdekken van de stad. Morgen sluit ik mij bij de internationale groep aan, met welke ik de komende twee weken op stap ga. Daarover later meer.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marian Bos:
    15 februari 2015
    Zo te lezen hebben jullie het naar de zin
    Jammer dat ik zelf de dans voorstelling niet heb kunnen zien
    heb wel wat met dat soort dingen . Maar wie weet wat er voor ons nog in het vat zit (ha ha als we oud en versleten zijn)
    Je zal heel wat mooie foto's hebben als je terug bent waar we ons aan kunnen vergapen .We kunnen dan zo een beetje mee beleven van je mooie reis die je maakt
    Lekker genieten .
  2. Berthe:
    Hoi Casper,
    Indrukwekkend! Ik heb genoten van jouw verhaal. Kijk al uit naar de volgende keer. Heel veel plezier met de internationale reisgroep.
    Groet, Berthe
  3. Hans:
    15 februari 2015
    Volgens mij heb je het heel erg naar de zin, ga zo door!
  4. Theo en Els:
    16 februari 2015
    Leuk Casper, een feest van herkenning voor ons: de Wangareifalls, Pahia, Cape Reigna, de Kauri's, de Skytower enz.
    Waren de muggen trouwens geen sandflys?
    We zien met plezier je verhalen tegemoet. Geniet van je reis!
  5. Rob Bisseling:
    16 februari 2015
    Leuk hoor Casper, dat je dit met je broer kunt doen. En dan door zo'n mooie natuur met die temperaturen, wat een genot.
  6. Doret:
    16 februari 2015
    Zijn er nog regionale gerechten of is het vooral Brits georiënteerd? Anyway, have fun!
  7. John:
    16 februari 2015
    Wat een belevenis hè. Schitterend zo te lezen. Ik dacht een foto te zien van die dikke boom, maar met leesbril blijk jij het te zijn, haha. Geniet verder en tot kijk.
  8. Jeroen:
    16 februari 2015
    Dag Cas, ik begrijp dat Eef jou inmiddels heeft verlaten en dat je hem hebt ingeruild voor een nog mysterieuze "internationale groep". Graag meer hierover de volgende keer. De camper zul je dan ook wel hebben ingeleverd. Hoe was het op de "natuurcamping"? heb je daar nog leuke contacten kunnen leggen met inboorlingen of met medereizigers? Ik ben verder zeer benieuwd naar jouw observaties vanuit de metapositie. Overigens dank voor de foto van een Maori schone. Zij hangt nu bij mij aan de muur.
    Houd je haaks en wees voorzichtig.
    Audaces Fortuna Iuvat!

jeroen
  9. Wim:
    16 februari 2015
    Bedankt voor je felicitatie voor mijn verjaardag. Het telefoonbericht was eerst even schrikken omdat op die tijd de huistelefoon meestal niet meer over gaat. Ik was dan ook aangenaam verrast dat het bericht van jou kwam .Nogmaals bedankt en een hele fijne reis. We blijven je volgen. groet Wim
  10. René:
    16 februari 2015
    Mooie verhalen Casper. In Auckland woont een oom (Kees Rietveld) van mij dus die kom je vast wel tegen. Ben benieuwd naar je volgende ervaringen.
  11. Franscal Udo:
    17 februari 2015
    Casper, Heb je ook een maori pakje aangedaan. Leuke foto's Casper. Veel plezier..
  12. Ramiro:
    Nice....
  13. Jack en arina:
    17 februari 2015
    Hé Cas, fijn weer iets van je te lezen. Veel plezier verder en we wachten vol spanning op het vervolg van jouw avontuur. Geniet! Jack en Arina
  14. Frits de Graaf:
    18 februari 2015
    Hoi Casp,
    Was gisteren op school om je een afscheidshug te geven voor je reis...Was je al ruim onderweg, zat je al far away!
    Heb de blog doorgestuurd gekregen van Berthje. Vind het leuk om je te volgen, vorige week presentatie gehad van Travelessence uit Utrecht. Wij hopen eind dit jaar of begin volgend jaar te gaan. Neef van mij heeft B&B in Bay of Islands, pal aan de kust.
    Enjoy, hoor en lees graag je ervaringen!
    Mvg
    Frits